1. Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо уточнення деяких положень та усунення суперечностей, що виникли при прийнятті Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 23.03.2017 року № 1989- VIІI (законопроект реєстр.№ 6210 від 17.03.2017 року). Цей закон, без перебільшення, можна назвати одним із найбільш стимулюючих законів, спрямованих на покращення фінансово-економічного становища підприємств Донецької та Луганської областей, що опинились в епіцентрі збройного конфлікту.
Зокрема даним Законом передбачено:
- Внесено конкретизуючі зміни до Податкового кодексу України щодо порядку застосування податкових пільг з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та плати за землю, які будуть стосуватись виключно юридичних та фізичних осіб, які станом на 14 квітня 2014 року мали місцезнаходження (місце проживання) об’єктів оподаткування місцевими податками (нерухомість) на тимчасово окупованій території, яка визнана такою відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про визнання окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей тимчасово окупованими територіями», або в населених пунктах на лінії зіткнення. Це є необхідним з метою виключення зловживань податковим законодавством іншими платниками податків, які не мають ніякого відношення до тимчасово окупованої території або лінії зіткнення, та збереження балансу інтересів між державою та місцевими бюджетами.
- Цими змінами гарантовано державою надання податкових пільг у вигляді звільнення від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, плати за землю щодо тих об’єктів нерухомого майна, які знаходяться на тимчасово окупованій території та/або лінії зіткнення. Це є необхідним кроком з боку держави, адже платники податків на цих територіях або не мають змоги звичайно користуватись вказаним нерухомим майном, або їх діяльність суттєво ускладнена в умовах збройного конфлікту. Держава не може стояти осторонь та мусить вжити рішучих заходів «податкової підтримки» вказаної категорії платників податків.
- На період проведення антитерористичної операції для платників податків, місцезнаходженням (місцем проживання) яких станом на 14 квітня 2014 року була тимчасово окупована територія та/або територія населених пунктів на лінії зіткнення, і які станом на 1 січня 2017 року не змінили своє місцезнаходження (місце проживання) із зазначених територій на іншу територію України, зокрема, зупиняється нарахування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені за несвоєчасне погашення визначених станом на 14 квітня 2014 року грошових зобов'язань, за якими зупинено стягнення. Зазначена норма покликана зберегти залишкові фінансові ресурси підприємств для нормалізації їх господарської діяльності в майбутньому при нормалізації ситуації на сході країни.
- В даному законі держава створює додаткові законодавчо закріплені гарантії презумпції правомірності податкової звітності (дані податкових декларацій) платників податків, які здійснили перереєстрацію до 01.04.2017 року з тимчасово неконтрольованої території України на контрольовану територію України. Їм не може бути донараховані додаткові податкові зобов’язання у випадку відсутності первинної документації, оскільки доступ до неї в переважній кількості випадків для платників податків є ускладненим внаслідок неправомірного захоплення підприємств.
- Після подання до контролюючого органу повідомлення вказаними платниками податків про неможливість вивезення первинних документів до завершення проведення антитерористичної операції запроваджується мораторій на проведення будь-яких перевірок стосовно зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
- Ввезення на територію України тютюнових виробів або алкогольних напоїв, що були вироблені на тимчасово окупованій території, забороняється. Це є необхідним для зупинення контрабанди з цих територій.
2. Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо захисту прав вітчизняного сільськогосподарського товаровиробника» від 23.03.2017 року № 1988-VIII (законопроект реєстр.№ 6099 від 20.02.2017 року). Цей закон передбачає можливість для сільськогосподарських товаровиробників — суб’єктів спецрежиму з ПДВ, чиї спеціальні рахунки з ПДВ було заблоковано у січні 2017 року, врахувати у формулі реєстрації податкових накладних у ЄРПН кошти, що у період з 1 по 30 січня 2017 р. були перераховані такими сільськогосподарськими товаровиробниками з поточних на спеціальні рахунки.
У зв’язку з тим, що у січні 2017 року було заблоковано додаткові рахунки в системі електронного адміністрування ПДВ для сільськогосподарських виробників, значна кількість агропідприємств не змогла скористатися правом сплатити зобов’язання з ПДВ по сільськогосподарських деклараціях за грудень 2016 року у пільговому режимі. Це стосується податкових зобов’язань з ПДВ, що нараховані у другій половині грудня минулого року. З метою уникнення штрафів за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних сільгоспвиробники були вимушені реєструвати такі податкові накладні шляхом поповнення основного ПДВ рахунку, а зобов’язання по деклараціях за грудень 2016 року, у частині яка повинна повертатися на їх спецрахунки, сплачувати з розрахункового рахунку напряму на спецрахунок.
Скористатися правом врахувати у формулі кошти, перераховані аграріями, з поточних на спеціальні рахунки, можна буде до 31 грудня 2017 року. Сума таких коштів, яку можна буде врахувати при реєстрації податкових накладних, не повинна перевищувати суму, що мала спрямовуватися на спецрахунок суб’єкта спецрежиму згідно з податковою звітністю за грудень 2016 року без врахування уточнюючих розрахунків.
Таке збільшення здійснюватиметься одноразово за заявою платника складеною у довільній формі та поданою до ДФС разом з завіреними банком копіями платіжних доручень, що підтверджують перерахування таким платником коштів з розрахункового рахунку на спецрахунок.
Після збільшення показників формули у межах такого збільшення Законом передбачено можливість повернення з ПДВ-рахунку на поточний рахунок платника зайво перерахованих коштів. З метою уникнення зловживань зазначена норма стосуватиметься лише тих сільськогосподарських виробників, які фактично проводили реєстрацію податкових накладних за грудень 2016 року шляхом поповнення основного ПДВ-рахунку та на рахунках яких у системі електронного адміністрування ПДВ обліковуються відповідні кошти.
Враховуючи те, що зараз триває посівна кампанія, закон є нагальним, вкрай потрібним для сільськогосподарських товаровиробників.