
Кілька слів про "економічний паспорт" українців
21.01.2022, "Економічна правда". На першому в 2022 році засіданні Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики розглядалися законопроект Зеленського «Про економічний паспорт» (№ 6394) та альтернативні до нього. Прогнозовано, оскільки цей законопроект визначено як невідкладний. Як і не здивувало рішення комітету рекомендувати прийняти в першому читанні саме президентський законопроект, адже більшість членів комітету становить монобільшість. До речі, рішення на комітеті прийнято з натяжкою — за мінімальної необхідної кількості голосів (17 за).
Логіку реформ нинішньої влади зрозуміти не складно: чим безглуздіше, тим краще, чим далі від поточних економічних реалій, тим більше шансів на ухвалення таких ініціатив. Про справи політичні, а саме — намагання рятувати свій рейтинг популізмом, навіть зайве писати: економічний паспорт у виконанні влади навряд чи додасть їй балів.
Є значно нагальніші фінансові питання, які потрібно вирішити на вчора. Усі ми про них знаємо з життя й відчуваємо на власній кишені. Але паспорт — так паспорт, тому я стала співавтором альтернативного законопроекту №6394-1, який передбачає максимально прозорий і безвитратний механізм забезпечення виплат грошей громадянам, яким виповниться 18 років.
Коротко опишу головні норми, а також спільне й відмінне з президентським законопроектом.
- Кошти не повинні «лежати» й накопичуватися впродовж 14 років (з 2023 по 2037 рік). Інфляційні, а в українських реаліях і корупційні, процеси ніхто не відміняв. Тому кошти повинні виплачуватися щороку. Я пропоную здійснити першу виплату вже в 2024 році тим, кому виповниться 18, а не чекати, поки підростуть сьогоднішні малюки.
В основному законопроекті перша виплата — аж у 2037 році.
- Система повинна бути справедливою — кошти мають отримати якомога більше дітей. Побудована мною математична модель дасть можливість це зробити для дітей, які народилися починаючи з 1 січня 2005 року, і вже у 2024 році свої 82 тисячі гривень отримати 422 919 особам, у 2025-му — 95 тисяч гривень 457 287 особам, у 2026-му — 114 тисяч гривень 469 081 і далі по висхідній, а в 2037 році виплата складе 638 тисяч гривень та перевищить запропоновану Зеленським суму.
За основним законопроектом українські діти по досягненню ними повноліття отримають 625 тисяч гривень і лише ті, які народжені з 1 січня 2019 року. Щодо дат у коментарях люди обурено діляться «відкриттям»: виявляється, «тільки при Зеленському і сонце сходить, і діти народжуються».
- Кошти для фінансової підтримки майбутніх поколінь можуть формуватися не лише з рентної плати за користування українськими надрами, а й за рахунок інших надходжень, не заборонених законодавством, як то благодійних внесків та пожертвувань.
В основному законопроекті це рента за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення, видобування нафти, природного газу та газового конденсату.
- Адміністратором реєстру, відповідно до якого виплачуватимуться кошти, буде державне підприємство у складі Міністерства фінансів. Воно давно створене і супроводжує програмно-технічні комплекси бюджетних фінансових установ. Жодного нового державного органу, на утримання якого витрачатимуться кошти платників податків, створювати не потрібно.
В основному законопроекті передбачено створення Фонду майбутніх поколінь, фінансування якого та послуг компаній, що його обслуговуватимуть (в тому числі приватних), до 2037 року становитиме майже 35 млрд гривень.
При цьому я застерігаю: реалізація проекту можлива лише за умови наявності в державному бюджеті України значних вільних фінансових ресурсів.
Нічого подібного в Україні, звісно, і близько немає. Кошти, які згідно з президентським законопроектом буде спрямовано у Фонд майбутніх поколінь, буде забрано із загального фонду держбюджету, а це — чималі ризики, зокрема зменшення соціальних виплат.
Загалом ініціатива «економічного паспорту» отримала від експертів переважно критичні відгуки, адже пов’язана з: дискримінацією дітей за віковою ознакою, необхідністю компенсації коштів, що вилучаються з держбюджету на тривалий час, незахищеністю довгострокових внесків до фонду від інфляції.
На наступному тижні Верховна Рада нарешті відновить роботу в пленарному режимі, і одне з перших питань, яке може стояти на порядку денному, — законопроекти про «економічний паспорт». У залі вони розглядатимуться всі, тому є ще час зважити всі «за» і «проти» і зробити висновок: чи доцільно давати хід цій гучно розпіареній ідеї влади?
Єдино правильний і придатний до життя варіант я описала — це законопроект №6394-1.