15.12.2023, «Ліга». Прийнятий минулого тижня Верховною Радою в цілому проєкт № 5420 вже направлений на підпис Президента.
І саме від Зеленського залежить остаточне рішення – чи реалізує діюча влада посилення тиску правоохоронців на бізнес через Бюро економічної безпеки.
Чому тиск правоохоронців на бізнес неодмінно посилиться?
У прийнятих змінах до Кримінального кодексу КОНТРАБАНДА товарів віднесена до категорії ТЯЖКИХ та ОСОБЛИВО ТЯЖКИХ злочинів, класифікація яких за ступенем їх тяжкості встановлена статтею 12 Кримінального кодексу і залежить від міри покарання за вчинений злочин.
Запроваджене законом покарання за контрабанду товарів у вигляді штрафу від 10 тис. неоподаткованих мінімумів і є тим основним критерієм її віднесення до тяжких злочинів.
Навіть запроваджена в 2018 році кримінальна відповідальність за контрабанду лісу і лісоматеріалів (теж товарів за митним законодавством) у вигляді позбавлення волі на строк від трьох до п’яти років НЕ відносить її до тяжких злочинів – це НЕтяжкий злочин.
Яка мета авторів від влади? – Надати право слідчим БЕБу проводити НЕГЛАСНІ слідчі дії (прослушка, відеоспостереження, проникнення в житло, спостереження за особою, виїмка документів, що можуть бути доказами навіть ПІДГОТОВКИ злочину) – вони проводяться, якщо злочин є тяжким та особливо тяжким.
І тут у прийнятому законі не важливі підняті пороги контрабанди, введення умисності дій особи з приховування товарів при їх переміщенні через кордон, відстрочення до 1 липня 2024 року терміну набрання чинності, які начебто мають захистити бізнес і про які так голосно звітують окремі депутати, що в попередні роки просто мовчали.
Найважливіше для влади – надання права БЕБу проводити негласні слідчі дії.
Все!
Як проводяться такі дії і для чого – пояснювати не буду. Бізнес це дуже добре розуміє і відчуває.
Чи можна було цього уникнути та збалансувати норми закону, на прийнятті якого так швидко начебто наполягали міжнародні партнери?
Так, можна, хоча б частково.
Для цього я подавала ряд поправок, але вони були відхилені, зокрема щодо:
- встановлення покарання за контрабанду товарів, що відносило б її до нетяжких злочинів (штраф до 10 тис. неоподаткованих мінімумів доходів громадян або позбавлення волі до 5 років);
- запровадження кримінальної відповідальності посадових осіб митних органів за протидію чи перешкоджання законній зовнішньоекономічній діяльності суб'єктів господарювання;
- наділення митниці функціями слідства у справах про контрабанду товарів (як в усіх країнах ЄС та членів Світової митної організації);
- унеможливлення втручання інших правоохоронних органів у роботу митниці, в тому числі зменшення рівня безпідставного втручання правоохоронців у митні процедури.
Що матимемо у сухому залишку?
Нереформовану систему досудового розслідування економічних злочинів, 80% яких продовжують розслідувати інші правоохоронні органи, ніж БЕБ.
Радянську систему виявлення та реагування на злочини в економічній сфері, бетонування якої продовжує БЕБ.
Нову «дубину» у вигляді негласних слідчих дій у БЕБ для посилення фінансового терору бізнесу.
Відмову від реформування митних органів за правилами ЄС.
Впевнена, що повернення до проблематики протидії товарній контрабанді з точки зору запровадження дійсно ефективних механізмів боротьби з нею, а не для досягнення всім зрозумілих, але сором’язливо замовчуваних цілей, — питання тільки часу.
P.S. Дякую експертам, з якими працювала над поправками, частина яких врахована і не дозволила остаточно зруйнувати деякі митні процедури.