За її словами, метою створення НБФБ насамперед є виявлення та усунення негативних явищ, в тому числі економічних чинників, що створюють передумови для порушень і спонукають до незаконних дій суб’єктів господарювання, у той час як роботу СФР пропонується зосередити безпосередньо на розслідуванні та розкриті злочинів, вчинених окремими суб’єктами господарювання, як це й робиться сьогодні.
«Протягом 3 місяців ми вивчали досвід європейських країн, а в Румунії та Литві побували особисто – зустрічалися з очільниками відповідних органів. Саме напрацювання та практики західних колег лягли в основу моделі майбутнього бюро», – розповіла Голова Комітету.
Вона наголосила, що пріоритетом для контролюючого органу за кордоном є не притягнення суб’єктів господарювання до кримінальної відповідальності, а повернення ними коштів із пенею та штрафами до бюджету країни.
«В Литві та Румунії всі акти перевірки, котрі складаються їхніми контролюючими органами взагалі зрідка лягають в основу кримінальних проваджень», – відмітила народний депутат.
Згідно із законопроектом, ця ж політика сповідуватиметься НБФБ – дві третини роботи органу складатиме інформаційно-аналітична діяльність, що полягатиме у вивченні інформації з державних баз даних та інших джерел про обіг публічних фінансів та суб'єктів такого обігу. Дії силового блоку стануть крайньою мірою.
Враховуючи, що до завдань Національного бюро фінансової безпеки входитимуть питання пов'язані із використанням бюджетних коштів, цей орган повинен бути рівновіддаленим від усіх органів виконавчої гілки влади.
«Зрозумійте, не може орган, до повноважень якого належить контроль коштів на вході та виході з Державного бюджету, бути підпорядкованим розпоряднику таких коштів, а це кожне з Міністерств і Кабінет Міністрів загалом. Адже саме ці відомства у певній ситуації можуть стати суб’єктами сфери діяльності НБФБ», – зауважила Н. Южаніна.
Вона підкреслила, що модель НБФБ була розроблена в першу чергу з урахуванням успішного досвіду західних спеціалістів і повністю відповідає європейським тенденціям з їхньою адаптацією під українські реалії. Саме тому доцільніше робити порівняння, шукати спільне та відмінне в організації роботи НБФБ та європейських аналогічних структур, а не проводити аналогії з СФР – правонаступником податкової міліції, формат якого запропонувало Міністерство фінансів.
Нагадаємо: Проект Закону України «Про Національне Бюро фінансової безпеки» пройшов обговорення з провідними громадськими та бізнес-об’єднаннями України. Формалізовані зауваження членів цих організацій, подані до кінця цього тижня, будуть розглянуті та внесені до зазначеного проекту.
Прес-служба Голови Комітету з питань податкової та митної політики