Якою логікою керувався колишній керівник Держмитслужби пан Нефьодов, влаштовуючи організаційне переформатування територіальних митних органів, — питання риторичне. Не відомо про мету цієї реформи та результат, який влада очікувала від її впровадження, і донині. Менше з тим, «Слуги народу», яких у Комітеті Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики переважна більшість, охоче підтримали таке починання. Вірніше, початок руйнування митної сфери в Україні.
Негативний ефект від такої оптимізації і бізнес, і самі працівники Хмельницької митниці гостро відчули на собі. Суб’єктам господарювання стало складніше отримувати дозвільні документи, задля чого часто доводиться долати відстань до іншого обласного центру. Місцевий бюджет недоотримує податки із зарплат митників, які формально стали «чужими серед своїх». Навіть записатися на особистий прийом керівництвом митниці вже неможливо, адже діяльність колись єдиного територіального органу розбалансовано.
Нам у «Європейській Солідарності» боляче спостерігати за станом української економіки, до якого її довели дії монобільшості за останній рік. І ми вживаємо всіх заходів, щоб відвернути цю пастку.
Разом із колегою по фракції Володимиром Ар’євим ми два місяці провели в переписці з Кабміном, Мінфіном та Держмитслужбою. Але недаремно: зрештою, керівники цих органів пообіцяли відновити діяльність Хмельницької митниці Держмитслужби.
Напевно, чиновники усвідомили: структуру більшості державних органів, особливо тих, що забезпечують економічну безпеку держави, побудовано за адміністративно-територіальним принципом. Так функціонують Нацполіція, СБУ, прокуратура, податкова служба та інші органи, і у випадку з Держмитслужбою також не потрібно винаходити велосипед. Адже митниця на Хмельниччині, в районах і містах регіону має координувати свої дії з працівниками інших органів та місцевою владою. А як взаємодіяти, якщо саму територію Хмельницької області визначено зоною діяльності аж трьох митниць Держмитслужби: Буковинської, Подільської та Поліської? Як митниці протидіяти контрабанді, «сірим» та «чорним» схемам ввезення товарів на митну територію України, ухиленню від сплати податків без такої співпраці?
Маю ще одну новину для хмельничан: на заслуховуванні керівництва Держмитслужби та Мінфіну, яке відбулося на засіданні комітету у вересні 2020 року, міністр фінансів заявив про наміри повернутися до адміністративно-територіального принципу побудови митниць.
Чи відбудеться це насправді, ми як парламентська опозиція, проконтролюємо і будемо вимагати, щоб влада дотримала слово. Завжди говорила, переконана і зараз: реформи повинні відбуватися не заради реформ, а й приносити реальну користь платникам податків. Реформа ж Хмельницької митниці мала, навпаки, зворотний наслідок.
Але тепер, принаймні, є сподівання на те, що здоровий глузд переможе та повноцінна митниця на території Хмельницької області відновить свою діяльність.
Ніна ЮЖАНІНА