20.06.2024, «Еспресо». На думку народної депутатки Ніни Южаніної, навіть після ухвалення закону про реформування Бюро економічної безпеки навряд чи почне працювати за новими стандартами й новими підходами
Про це в коментарі зазначила народна депутатка, членкиня комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики Ніна Южаніна («Європейська Солідарність»), передає кореспондент Еспресо Дмитро Дідора.
Народна депутатка зауважила, що ухвалений сьогодні законопроєкт № 10439 про внесення змін до Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» щодо удосконалення роботи Бюро містить суттєвий недолік – у ньому не встановлено дедлайн щодо обрання директора.
«У цьому проєкті закону всі питання крутяться навколо переатестації. Починаючи з обрання за новими правилами нового директора, а потім через 18 місяців – переатестація всіх чинних працівників. Що ми маємо з переобранням нового директора? У законі, який щойно прийняли депутати, дано доручення Кабінету Міністрів протягом двох місяців сформувати конкурсну комісію. І більше нічого не сказано. Тобто протягом 2 місяців може бути сформована комісія, а дедлайн щодо обрання директора не встановлений», – наголосила вона.
Южаніна додала: попри те, що колеги з комітету, у віданні якого був цей проєкт закону, запевняють, що дбатимуть, аби це відбулося якнайскоріше, народна депутатка переконана, що цей процес буде тривалим. Вона нагадала, що тепер до всіх комісій, починаючи з конкурсної, а також до кваліфікаційної та кадрової, входитимуть представники, обрані міжнародними організаціями, які протягом останніх трьох років надавали різноманітну технічну допомогу з посилення роботи правоохоронних органів по боротьбі з економічними злочинами.
«Уявіть собі, за попереднім законом, коли всі права і можливості були в Офісі президента, Офіс президента обирав директора 8 місяців. Пам'ятаєте, в серпні 2021 року ним став пан Мельник? Тобто це відбувалося тоді, коли був м'яч на їхній стороні. Що зараз буде відбуватися? Коли в елементарних речах (от учора проходили останні консультації вночі з Офісом президента) кругом намагалися знаходити компроміс, бо чинна влада не сприймає напряму тих вимог, які ставлять перед нами інституції, які працюють у цьому ж напрямі. Вони не розуміють, що ми мали перейти на нові методи, нові стандарти роботи в плані припинення економічних злочинів, запобіганні їм у першу чергу», – аргументувала свою думку нардепка.
Вона впевнена, що процедура переатестації (я не буду називати перезавантаження, тому що вона такою не є) буде відбуватися впродовж тривалого часу.
«Це буде непростий період. Я розумію, що, можливо, громадські організації, які піклуються і дбають про створення ще більшої антикорупційної інфраструктури, будуть підштовхувати і підіймати громадську думку для того, щоб просувати швидше питання. Але в законі цього немає. Чому немає цих строків? Чому немає безкомпромісного рішення, що ми маємо вкластися там за 3–4 місяці — повністю провести обрання директора і перезавантажити через переатестацію всіх працівників?» – зазначила депутатка.
Южаніна наголосила, що перезавантаження – це не лише перекваліфікація чи проведення нових конкурсів, а внесення змін у методи роботи цього органу, щоб він зміг системно працювати. Але вона сумнівається, що після ухвалення законопроєкту про реформування БЕБ зможе повноцінно запрацювати.
«Коли все йде знову в рамках домовленостей, а не в рамках системи, яка має діяти, це призведе знову до ніякого результату. Я не підтримую такий підхід. І хоча розумію, наприклад, колегу з „Голосу“, який навіть на ці результати довго працював з представниками Великої сімки в Україні, щоб вони вимагали хоча б цих змін в переатестації, але впевнена, що всі спеціалісти, які глибоко розуміють роботу, і далі вважатимуть (а воно так і буде), що БЕБ у нас не почне працювати за новими стандартами, новими підходами. На жаль», – зауважила депутатка.