Голос Столицы, 11.05.2017.
Тему рынка ввозимых б/у автомобилей прокомментировала в эфире радиостанции Голос Столицы председатель комитета Верховной Рады по вопросам налоговой и таможенной политики Нина Южанина.
Чи дійсно є така статистика, згідно з якою збільшується кількість автомобілів, що були вже у використанні на українському ринку?
— Ви абсолютно вірно навели зараз статистику, тому що наш комітет щомісяця запрошує цю інформацію в ДФС. Ми її отримуємо, і слідкуємо за тим, наскільки зростає чи спадає попит на вживані автомобілі. І нас цікавить саме чи велика кількість громадян України користується зниженими ставками акцизу відповідно до того закону, який ми прийняли вже на восьмій сесії ВР. Тобто чи популярно і чи надає можливість розмитнювати автомобілі той закон, який був прийнятий нами, про те, що автомобілі випуску не більше 2010 року можуть розмитнюватися за такими ж ставками, як і нові автомобілі. І справді, цією нормою громадяни України користуються. І вона стає популярнішою.
Зараз дуже активно обговорюється тема ввезення в Україну автомобілів з закордонними номерами. Вони не розмитнюються саме через високі ставки розмитнення автомобілів в Україні. З цього приводу якісь документи розробляються?
— Ми вже говорили неодноразово, що відносно розмитнення автомобілів зараз зареєстровано народними депутатами приблизно двадцять законопроектів. Мабуть, 16 з них стосуються саме теми розмитнення автомобілів на іноземній реєстрації. Пропозиції стосуються і зниження ставок, і доведення їх до нових. Ми розглянули такий проект закону. Він стосується також того, щоб на всі автомобілі — і на нові, і старі знизити ставки, щоб вони були однаково низькі. Підходи пропонують абсолютно різні. Але рішення немає. От скільки робочих груп проведено в комітеті, і немає спільної думки, тому що треба вирішувати не тільки питання стосовно митних платежів, а подальшу експлуатацію цих автомобілів на території України, якщо вже так говорити.
Що заважатиме їхній подальшій експлуатації, якщо вони будуть розмитнені?
— Справа в тому, що до розмитнення не доходить бажання майже у більшості присутніх на робочих групах. Виглядає це так, що, наприклад, представники від громадськості не хотіли б навіть ставити на облік ці автомобілі в Україні. І це їхнє прохання і бажання. Вони хочуть вільно пересуватися з іноземною реєстрацією по території Європи. Не знаю, наскільки їм би зашкодила українська реєстрація пересуватися Європою, але їм так зручніше користуватися автомобілями на іноземній реєстрації. Тобто питання стоїть так, щоб автомобіль залишався на іноземній реєстрації, але вільно міг знаходитися на території України протягом не десяти днів, а більше. І при тому, щоб це було зроблено в законний спосіб, щоб не нести за перевищення строків ніякої відповідальності.
Представники громадських організацій, які лобіюють прийняття відповідного законодавства кажуть, що готові до повного оформлення цих автомобілів в Україні, але при спрощенні правил розмитнення автомобілів.
— Чи можемо ми дозволити зараз ввезення автомобілів старше 2010 року? У нас же існують в країні ще і екологічні норми та стандарти. На найближчому тижні, я думаю, ми зможемо розглянути в залі законопроект про те, щоб введення норми про реєстрацію автомобілів, які відповідають стандарту Євро-6, відстрочити на рік. Ми не можемо приймати зміни тільки до Податкового кодексу України. Нам треба тоді змінювати дуже багато діючого законодавства стосовно того, щоб поставити на облік ці автомобілі. Нам потрібно змінювати екологічні норми та положення про відсутність техогляду на сьогоднішній день. Тобто ми надамо можливість поставити на облік автомобілі, які приїжджають з різних країн, а чи відповідають вони технічним нормам, ми не знаємо.
Вулицями українських міст їздять старі машини, які так само чадять. Наскільки вони відповідають екологічним стандартам?
— Ми це розуміємо. Дуже часто їдеш за ними і дивуєшся, як вони можуть пересуватися вулицями нашого міста. Справді, ця проблема є. І це ще раз доводить те, що проблем навколо автомобілів дуже багато. Але всі намагаються вирішити зараз одним законопроектом. І, розумієте, виходу такого ідеального не можемо знайти. Тому ми зараз намагаємося розділити ці всі проблеми. Я, наприклад, на найближчому тижні хочу поставити ті законопроекти, які стосуються і електромобілів, і введення плати за проїзд автомобілями на іноземній реєстрації шляхами України для того, щоб вибудувати концепцію. Якщо це не підходить, то давайте тоді підходити до того, яка в подальшому буде політика в цілому держави щодо вживаних автомобілів. І от дуже часто активісти наводять приклади, як це питання вирішується в інших країнах, і беруть приклади тих країн, які переживають перехідний період. Після чого згодом вони заборонять ввозити, як і інші країни. Я зараз читаю матеріали, як відбувається це в інших країнах. На іноземній реєстрації в Європі в небагатьох країнах ти можеш їздити довго, більше десяти днів, і не ставити такий автомобіль на облік в своїй країні. В інших країнах за цим дуже ретельно слідкують, навіть громадяни, які можуть спостерігати, що сусід довго їздить на машині з іноземною реєстрацією, і поскаржитися в інспекцію та в правоохоронні органи в тому числі.