Голова комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики попереджає, що держава збирається навести лад в законодавстві щодо ввозу автомобілів в Україну.
У минулому році на українському ринку автомобілів намітилася ще одна негативна тенденція – зростання тіньового сектора.
Пов'язано це було зі схемою тимчасового транзитного імпорту автомобілів, яка дозволяє роками використовувати імпортними автомобілями, не розмитнюючи їх.
Учасникам авторинку все одно, податки на імпорт автомобілів будуть високі або їх не буде взагалі. Головне чого вони домагаються – рівних правил гри для всіх. Або з високими податками або зовсім без них.
Останнє краще для споживачів, але не для держави.
Як працює ця схема імпорту, чи впливає вона на ринок легального імпорту автомобілів, та наскільки взагалі в Україні великі податки на авторинку НВ Бізнес вирішив запитати у Ніни Южаніної, голови комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики.
– На ваш погляд, чи досконале митне і податкове навантаження на ринок нових чи вживаних автомобілів? Чи треба щось переглядати, залучати західні приклади?
– Мені здається, що якраз на нові автомобілі у нас доволі велике навантаження. Я поясню чому. Тому що митні платежі не полягають лише у акцизному податку. Є ще податок на додану вартість. І обов’язковий збір на державне пенсійне страхування. Він платиться від вартості автомобіля 3-5%. У більшості своїй це 5%. В чому тут суть? Якраз при ввезенні нових автомобілів підприємства-дилери оформлюють митні декларації, виходячи із справжньої вартості нового автомобіля. Вона не може бути занижена, бо це політика виробника і дилера. Відображається повна вартість автомобіля. І тому незважаючи на низький акциз саме покупець платить дуже високий податок на додану вартість і потім збір до державного пенсійного фонду. В цьому полягає високе навантаження на покупця. Але економічний стан країни не дозволяв протягом багатьох років знижувати ставки податків. Тим більше, що це високе навантаження полягає у ПДВ.
У державі навіть не лунала така думка щодо того, що податкове навантаження високе. Це з однієї сторони. З іншої сторони, можливо, ця проблема замовчувалась. Тоді незрозуміло, яким чином з'явилась проблема щодо використання автомобілів на іноземній реєстрації. Де взялась та величезна кількість автомобілів, з якого періоду, використовуючи які шпаринки у митному законодавстві виникла така проблема? Ми маємо розібратись з цим і надати відповіді набагато глибше, починаючи з того питання, яке ви задали. Можливо, справді податкове навантаження і на нові автомобілі надвисоке, що призвело до того, що велика кількість людей використовує зараз ці не зовсім законні можливості по ввезення автомобілів на іноземній реєстрації.
– А скільки зараз автомобілів у нас на іноземній реєстрації?
– Згідно з даними, які надає мені митна служба, у нас на іноземній реєстрації перебуває не більше 50 тис. автомобілів. При цьому громадські активісти, які працювали в комітеті, які роблять заяви в ефірі, говорить про півтора мільйона таких автомобілів. Цифри набагато різняться. Тому я навіть не можу сказати, що ми зможемо знайти якусь легальну можливість зараз вирішити цю проблему. Однозначно треба приймати зміни до законодавства. Але зміни мають носити осмислене глибоке розуміння і чіпати не тільки, що зробити з цими автомобілями, а що робити взагалі з ринком автомобільним в Україні, проаналізувати його і знайти компромісне рішення, яке би задовольняло всі сторони даного питання.
– Як взагалі працює цей режим? На скільки місяців я можу завезти цей автомобіль і не платити жодних податків?
– Ми знаємо, що більшість населення, яке ми бачимо на автомобілях з іноземною реєстрацією, використовує митний режим транзиту або митний режим тимчасового ввезення. Митний режим транзиту справді використовує велика кількість населення. Тому що у них і такий стиль життя, що вони дуже часто виїжджають/заїжджають в Україну. Тому їх не стримує те, що транзит за собою зобов’язує такого громадянина обов'язково вивезти автомобіль через п’ять-десять днів з України. І в цьому режимі багато людей завозять автомобілі.
Щодо режиму тимчасового ввезення. Мені здається, ця схема більш порушує законодавство діюче в Україні. Тому що все-таки через використання права співвласності на іноземний автомобіль заїжджає іноземець на територію України, оформлює митну декларацію, поміщає автомобіль в митний режим тимчасового ввезення. Тобто насправді говорить неправду, декларує неправдиві відомості. Такий громадянин передає машину на території України другому співвласнику, тобто нашому громадянину, і сам виїжджає за межі країни. І цей автомобіль знаходиться до одного року на території України без фінансових гарантій, як це зараз прописано в Митному кодексі.
Спілкуючись із громадськими активістами, я говорила їм, що ви ж частково є порушниками митного законодавства. Вони так не вважають, тому що вони прирівнюють себе до громадян Європи, які мають право у такому режимі використовувати автомобіль в Україні. І хочуть таких же фінансових умов, як для інших громадян.
– Рік проходить і що потім з цим автомобілем робити?
– Вони мають його вивезти за межі території України. Потім вони можуть знову використати цю ж саму схему. Заплатити тій компанії, яка оформляє цього громадянина на територію України у відрядження чи на інші виробничі цілі, надати йому компенсацію за те, що він виконає таку послугу, і знову використовувати автомобіль.
– А це вигідно, якщо це не дуже дорогий автомобіль?
– Мабуть, вигідно. Наскільки мені відомо, і говорили громадські активісти, що це їм коштує 150 євро, цьому громадянину, який ввозить, і ще 200–300 євро тій компанії, яка оформляє таку операцію. Я не знаю точні цифри, скільки їм це обходиться. Але коли вони говорять про те, що б вони хотіли отримати від своєї країни, від законодавства України, вони наполягають на тому, щоб умови, які ми можемо їм зараз запропонувати, перевівши їх в легальну площину, не відрізнялись фінансово від тих умов, які вони мають. Коли ми намагались напрацювати, які ж це мають бути витрати нашого громадянина, і ми їм пропонували, щоб вони в рік складали 150–200 євро за автомобіль вартістю 2000 євро. Але все ж таки громадські активісти ще затребували зменшити цю плату. Навіть у 50 євро у них виникало питання.
– Що буде, якщо не вивозити автомобіль? Скільки потрібно коштів, якщо я хочу розмитнити автомобіль, який уже рік побував в Україні?
– Річ у тім, що зараз законодавства такого не передбачає. Всі напрацьовані законопроекти – вони однобокі. Ми маємо говорити, що якщо зараз будуть запропоновані якісь можливості для перебування таких автомобілів, то має бути дуже висока відповідальність. Вона може полягати навіть у конфіскації такого автомобіля і його вивезення за межі України. Ті норми, які ми проговорювали з громадськими активістами, вони погоджуються про те, що у такому разі надати право Національній поліції проводити перевірку щодо сплати і строку, на який заплачено такий платіж, для того щоб приймати потім якісь міри. Або накладати штраф, або вимагати вивезення такого автомобіля за межі України. Але це все дуже теоретично.
Коли ми напрацювали цей законопроект, я вирішила звернутись до Нацполіції і до митних органів, чи може бути така система впроваджена і який від неї буде ефект. Поки у нас всі відповіді негативні, що це не надасть такої можливості контролю. Якби у нас були технічно оснащені дороги, для того щоб могли зчитувати той документ, який би розміщувався громадянами, які використовують такі автомобілі, і автоматично відслідковувати порушників такого режиму – це би дало результат.
Ганятись за такими автомобілями і знову розвивати нову сходинку корупції, де можна домовитись і сказати, що ти мене не бачив, ти мене не зупиняв. І це дозволить заплатити за один місяць 15–20 євро і використовувати цей автомобіль протягом року без якихось фінансових санкцій, тим більше без більш глибоких наслідків.
– Тобто зараз ніякої відповідальності немає? Якщо я не виїхав через рік, нічого мені не буде.
– Тільки адміністративна відповідальність. Причому вона незначна за розміром.
– Я викликаю таксі. До мене приїхав водій з іноземними номерами. Він каже: так, у мене є якісь штрафи, 8 тис грн за 2 роки. Але законодавство не працює, тому я нічого не буду платити. Ніхто не платить, навіщо мені платити.
– Ви зараз дуже важливу сказали цитату. По-перше, вони всі знають про те, що їх не можуть автоматично, де вони їздять, де вони працюють, зупинити ні Нацполіція, ні хтось інший. Ні спитати документи і запитати, чому ти порушив митний режим і перебуваєш зараз на Україні. Я вважаю, що ми зараз маємо терміново прийняти зміни і навести порядок в цій галузі, яка розвивається в Україні – це використання автомобілів на іноземній реєстрації. Незаконне використання, частково незаконне. Абсолютно чітко прослідковується відсутність можливостей у держави вплинути на цей процес. Оскільки цю ситуацію можна змінити тільки через внесення змін, то треба комплексно розглянути всі питання, про які ми з вами проговорили. І податкового навантаження при розмитненні автомобіля, і на нові, і на ті, які були у використанні, і на митний режим транзиту, на митний режим тимчасового ввезення.
Все це треба привести у відповідність до цивілізованих норм, які існують в інших державах. Тому що коли ми говоримо про інші європейські держави, які все-таки захищають свій ринок і дбають про те, щоб у них був і порядок на дорогах, і відповідальність на дорогах. Ми до цього відносимось дуже халатно. Я не маю такої статистики. Ви як журналісти мали би її отримати в Національній поліції щодо того, скільки ДТП за 2015, за 2016 рік відбулось за участі автомобілів на іноземній реєстрації, які наслідки. Чи було у водіїв цих автомобілів страхування цивільної відповідальності? Скільки автомобілів залишилось на місці ДТП і водій зник? Тобто більш глибше розібратись. Тому що крім позитиву, який відчувають люди, не сплачуючи митні платежі, є і негатив. Треба розглядати всі сторони, для того щоб прийняти правильне рішення.
– Як цей режим впливає на ринок нових автомобілів?
– Для того, щоб можна було проаналізувати такий вплив, треба було би взяти статистику починаючи з 2011 року. Якраз часто вносили зміни в Митний кодекс в статті 380, 381, і долібералізувались так, що втратили контроль за ввезенням автомобілів на іноземній реєстрації. І вийшло так, що ці статті між собою десь в чомусь протирічать одна одній, і надали таку можливість ввезення автомобілів, які використовують наші громадяни зараз. Я би попросила підняти статистику, починаючи з 2011 року, коли Митний кодекс був більш жорсткіший, і таких можливостей надання неправдивих даних в митній декларації не було. Тоді б ми з вами проаналізували, що тоді відбувалось з ростом ринку нових автомобілів, як він вибудовувався, як він зростав чи спадав. І тоді можна було би зробити такий аналіз. До речі, я поки що не можу отримати від митниці таких цифр. І тому наполягаю, щоб дане питання вирішив уряд. У них є всі можливості розложити і отримати всі дані. Провести ряд зустрічей, у тому числі із залученням Нацполіції, для того щоб знайти правильне рішення.
Андрій ЛЕДЕНЬОВ, Новое время