09.11.2023, «Прямий». Кабінет Міністрів Постановою від 07 листопада 2023 р. № 1154 вкотре змінив порядок блокування податкових накладних.
Детально про ці зміни я писала ще на стадії оприлюднення проєкту постанови – тут і тут.
2023 рік став рекордним за кількістю змін (їх чотири) до Постанови 1165 (всього з 2019 року було вісім змін), що лише підтверджує намагання влади якось нівелювати проблеми з блокуванням ПН/РК і “ризиковістю” платників.
І, як показує життя (осінь 2022 року), такі зміни бувають просто шкідливими для платників податків (усі пам’ятають тотальне блокування ПН/РК після “покращення критеріїв”).
За інформацією Мінфіну, ці зміни спрямовані, зокрема, на збільшення кількості платників, які реєструватимуть податкові накладні за новими показниками позитивної податкової історії автоматично.
Що ж нам пропонують Мінфін та ДПС цього разу?
Відразу скажу – нічого радикального.
За новими розпіареними Мінфіном та головою комітету показниками позитивної історії (до, речі дуже жорсткими) вкотре протягуються шкідливі норми для платників податків.
Наприклад, для безумовної реєстрації ПН/РК сума сплаченого ПДВ за останній рік має становити не 1 млн грн, як зараз, а 10 млн грн.
Натомість для відповідності позитивній податковій історії змінені показники. Зараз показник визначається як позитивний, якщо платник реєстрував протягом будь-яких чотирьох місяців з останніх 6 місяців ПН/РК за одним і тим самим кодом товару/послуги згідно з УКТЗЕД/ДКПП.
У новій редакції ця норма змінена і передбачає одночасне виконання чотирьох умов, зокрема податкове навантаження має бути більше за 5%.
Середньомісячна сума сплаченого ПДФО на одну фізичну особу за останні 12 місяців має перевищувати суму ПДФО, розраховану з подвійного розміру мінімальної заробітної плати у відповідному місяці (зараз передбачено подвійний розмір сплаченого ЄСВ).
Таке собі пом’якшення – не 2948, а 2412 грн (якщо виходити з мінімалки в 2023 році, тобто 6700 грн).
Додано три нових показники, за якими визначається позитивна податкова історія, при цьому показники передбачають одночасне виконання від трьох до п’яти умов.
До прикладу.
Протягом 36 місяців до подання ПН/РК на реєстрацію одночасно виконуються такі умови:
1.відсутня заборгованість з ЄСВ та податків/зборів;
2. своєчасно подана податкова звітність та звітність з ЄСВ;
3.своєчасно подані на реєстрацію в ЄРПН всі ПН/РК;
4.середньомісячний обсяг постачання у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН, перевищує 500 тис. грн;
5. при цьому в поточному місяці податкове навантаження більше за 5% та відсутнє різке збільшення ПДВ (менше ніж у 1.4 рази).
І головне – найбільш корупційну історію залишили такою ж, як її було виписано в проєкті постанови: комісії центрального рівня надається право приймати рішення про неврахування таблиці даних платника, врахованої за результатами адміністративного оскарження (таке ж рішення центрального органу ДПС)!
Тобто в кінцевому підсумку всі питання з ПДВ вирішуватимуться в Києві.
Нічим не тхне???
Платник же про остаточне рішення дізнаватиметься постфактум.
Я подавала до проєкту про відновлення податкових перевірок 10016-д поправку щодо закріплення на рівні ПКУ надання права платникам податків бути присутніми під час розгляду скарги на рішення податкових органів з одночасним поширенням цього порядку на рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Проте податковим комітетом цю пропозицію було відхилено.
Побачимо, чи підтримають її в сесійній залі.