Нерастаможенные автомобили предлагают обложить сбором в размере двух евро в день. Об этом говорится в законопроекте, который рассмотрел Комитет Верховной Рады по вопросам налоговой и таможенной политики. При этом перед вторым чтением его планируется доработать с участием общественных активистов. Стоит заметить, что во время этого заседания присутствовали и активисты, выступающие за легализацию авто с иностранными номерами. Они, в частности, предлагали этот законопроект доработать, уменьшить сумму сбора и расширить льготный акциз на подержанные авто, произведенные до 2010 года. Что же будет с нерастаможенными авто на иностранных номерах в Украине, в эфире радиостанции Голос Столицы пояснила председатель комитета Верховной Рады Украины по вопросам налоговой и таможенной политики Нина Южанина.
На вашу думку цей законопроект є компромісом?
— Я не думаю, що це комплексний законопроект. Мабуть, все ж таки, це перший крок для того, щоб знайти компромісне рішення і хоча б частково виправити проблему, яка сталася з прогалинами в законодавстві і такими настроями громадських активістів, які і запропонували приїхати людям в Київ і стояти під ВРУ вже кілька днів.
Раніше представники власників нерозмитнених машин закликали членів комітету зробити нормальне розмитнення та/або ввести адекватну плату за використання автомобілів з іноземною реєстрацією. Вони вам пояснювали, про що саме йдеться, що у їх розумінні «нормальне» розмитнення?
— Ви знаєте, як і з усіх питань, у нас в суспільстві є різні точки зору, при тому вони кардинально протилежні, тому сказати, що їх пропозиція є нормальною, я не можу. Так як ті приклади, які вони приводять для того, щоб надати обґрунтування своїм пропозиціям, вони базуються все-таки на правилах, встановлених в інших країнах ЄС. І завжди при цьому говорять одну частину, яка стосується ліберальної ставки, і не говорять другу частину, яка стосується інших заходів, які приймає кожна країна для того, щоб убезпечити себе від старих автомобілів, які забруднюють навколишнє середовище, і тому я декілька раз намагалася їм говорити, проговорювати повну систему, і що з цього може бути, обговорювати і шукати в цьому компроміс. Ми працюємо вже понад рік з ними, і завжди у нас були їхні побажання занадто високі. Тобто нічого не платити, знаходитися на іноземній реєстрації, спокійно пересуватися по Україні, виїжджати в Європу, повертатися назад, і таким чином уникати всіх тих перегород, які встановлює кожна країна. Тобто я маю на увазі перегород, які встановлені в Україні. Для того щоб це зробити, треба внести зміни в дуже велику кількість законодавчих актів.
І при цьому уникати ще сплати коштів, які сплачують українці, що купують машини тут?
— Я хочу, щоб всі усвідомлювали, і громадські активісти, що під натиском, під примусом не вирішуються жодні питання. І жодна держава, якщо вона держава, вона не має йти на такі поступки беззастережно. І люди, з якими я спілкувалася, і вчора, і сьогодні, коли конкретно з ними розбираєш всі їхні побажання і говориш, що можна говорити, а чого не можна, вони погоджуються. У нашій країні заважає одне — ми не вміємо один одного чути, і у нас недостатньо спілкування. Всі налаштовані агресивно. Я сьогодні в обід, вже після того, коли люди знали, яке рішення комітету було прийнято, я вийшла до громадських активістів, і ми розібралися з усіх питань. Ми проговорили з ними, що до другого читання ми справді можемо прийняти поправки, які не в повній мірі дозволять легалізувати ці всі автомобілі, але частково знімуть напругу, яка зараз є.
Перед другим читанням законопроект планується доопрацювати за участю громадських активістів. Наскільки суттєво він може змінитись?
— Я не можу дати точну відповідь, але я знаю, що ось вже сьогодні в другій половині дня саме громадські активісти знайшли порозуміння з автором законопроекту, головою фракції «Народного фронту» Максимом Бурбаком, вони домовилися, що саме з ним, за його участі вони попрацюють два тижні в робочій групі і знайдуть те компромісне рішення, яке задовольнить всі сторони. І я можу спланувати через два тижні розгляд такого доопрацьованого варіанту, навіть на комітеті, для того щоб ми підтримали його в першому читанні, знаючи, що такі поправки будуть внесені до другого читання. Наразі, поки не буде доопрацьовано саме такий компромісний варіант, я думаю, що закон в зал не буде виноситися.
Можемо сподіватися, що ці два тижні, поки йде робота над документом незадоволені автовласники мітингів не влаштовуватимуть і вулиці не перекриватимуть.
— Я думаю, що так. Тому що керівники, громадські активісти, які керують всіма людьми, які виїхали на цих автомобілях, дуже чітко зрозуміли, що зараз є реальний шанс щось змінити. Якщо ми раніше працювали виключно в робочих групах і не підходили навіть до законопроекту, тому що занадто комплексно розглядали цю проблему, зараз можна… не вирішити цілком, але частково проблему і напругу зняти.
Чи у парламенті взагалі є бажання за цей законопроект голосувати?
— Буде, тому що дуже багато депутатів підходило до активістів, і я вже неодноразово говорила, бралися за те, щоб вирішити їх проблему, бігали по залу, закликали депутатів, потім, коли сідають і ознайомлюються з усіма проблемами законодавчими, вони відходять від цього питання, я сьогодні багатьох депутатів вже не бачила поряд з активістами. Я як голова комітету весь час продовжую з ними працювати і думаю, що саме сьогодні нам на комітеті вдалося почути всі зауваження членів комітету, і нарешті ми зможемо напрацювати точкове рішення. Я сказала, що ми не зможемо вирішити комплексно, як хотілося б, але напругу ми знімемо.
Поки зарано говорити, скільки платитиме власник нерозмитненого авто на іноземних номерах?
— Я не можу сказати, який буде знайдено компромісний варіант, бо в законопроекті запропоновано в рік платити 342 євро, а активісти так собі планували десь 5800 гривень, тобто різниця значуща. Тому, яке компромісне рішення буде знайдено — побачимо.